Lytter du så det mærkes, skaber psykologisk tryghed og nye perspektiver?
Kender du de samtaler, hvor …
1) Angst for nærværet og stilheden
– Hvor stilheden i samtalen nærmere sig, du eller den du taler med bliver lidt urolig og skynder sig derfor hurtigt, at finder på noget at sige eller spørge om?
–> Konsekvent: Mellemrummene med plads til eftertanke forsvinder for både dig der “lytter” og den der fortæller. Samtalen kommer til at bevæge sig mere i overfladen.
2) Den utålmodige
– Du er allerede videre og utålmodigt, måske lettere irriteret venter du på, at den anden bliver færdig med at tale, så du kan komme til orde igen.
–> Konsekvens: Din utålmodighed forhindre dig i at lytte, du bliver i stedet fanget i egen forståelse – man kan vel kalde det spild af dyrebar tid.
3) Den meget empatiske
– Du lytter med hele dig og har alt din opmærksomhed ovre i den anden i ren iver for at forstå og gøre en forskel.
–> Konsekvent: Din iver bevirker, at du mister din indre balance og ubevidst nærmest læner dig over i den anden. Det er energikrævende for dig og kan være intimiderende for den du lytter til.
Når lytning trænes med kroppen, lærer du at lytte
Er du ikke bevidst om det, kan din lytning både genererer utryghed, irritation eller nysgerrighed, psykologisk tryghed og følgeskab.
Mange tror, at den gode lytning handler om fokus på den der lyttes til. Og ja det gør det på en måde også, men før det kommer opmærksomhed i en selv – og det er afgørende for kvaliteten af din lytning.
I oktober var jeg på Bornholm og undervise en gruppe pædagogiske konsulenter og ledere i netop LYTNING. Her trænede jeg dem i at lytte, så de kunne inviterede til nysgerrighed og psykologisk tryghed.
Hemmeligheden er KROPSLIG LÆRING
At lytte så det mærkes forudsætter, at du som lytter har en indre ro og et nærvær der smitter den anden. At du i din lytning er oprigtig nysgerrighed og undersøgende. Det handler altså om den FYSISKE tilstande I DIG, der lytter.
At lære det kan ikke gøres gennem teori og ord alene, i så fald havde jeg holdt deltagerne i en TÆNKT FORESTILLING om hvordan de lytter inviterende. Og “at tænke på” er noget helt andet end at “gøre i praksis“.
For at styrke deltagernes læring i HVORDAN de lytter inviterende, samt styrke deres MOD til at eksperimenterer med at lytte på nye måder i deres hverdag, benyttes jeg mig af KROPSLIG LÆRING.
Her er hvad en deltager har skrevet om brug af KROPSLIG LÆRING.
“De kropslige øvelser vi lavede til Lytte-workshoppen har haft stor betydning for mig.
Det, at jeg sammen med de andre deltagere trænede lytning på workshoppen, og at jeg dér følte og mærkede det i egen krop, gav rigtig god mening. Hvis jeg ikke havde haft den oplevelse, og hvis jeg f.eks. skulle have læse mig til det i en bog, havde jeg ikke haft samme mod og lyst til at udfolde det i min hverdag foran de andre.”
Bonus ved brug af KROPSLIG LÆRING
- I Kropslig læring kombination vi bevidst det at tænkte og tale om, med det fysisk oplevede. Det aktiverer flere områder i hjernen og forstyrre vanetænkning, hvilket øger læring.
- I Kropslig læring bygger vi bro mellem teori og praksis og det styrke modet til at anvende det lærte i praksis.
- I Kropslig læring bevæger vi kroppene og udforsker de små bevægelser der ubevidst styre os, det styrker nærværet og psykologisk tryghed, hvilket gør det nemmere at lære.
- Aktivering af krop vækker deltagernes erfaringer og erindringer, og det gør det nemmere at koble det nye på, så det giver mening for den enkelte. Mening styrker læring.
TRE SPØRGSMÅL
- Er du nysgerrig på potentialet i KROPSLIG LÆRING?
- Kan du lidt at rykke mennesker?
- Kunne du tænke dig at lærer at aktiverer kroppen i din undervisning og/eller facilitering?
Hvis ja, så er uddannelsen – KROP I UNDERVISNING OG FACILITERING – noget for dig
Uddannelsen består af tre dele
- Dit kropslige lederskab – træning i at du kan skifte mellem det kropslige og tænkte domæne.
- Vi arbejder med gruppen og at bringe den kropslige dimension i spil her.
- Du lærer at udvikle øvelser der involverer den kropslige dimension og du træner og får supervision når du undervise og faciliterer med brug af den kropslige dimension.
– Er du hurtig, kan du nå at tilmelde dig en gratis inspirationsworkshop, hvor du kan høre mere om uddannelsen og opleve brug af kropslig læring.
- Fysisk workshop i Kbh d. 25. jan. kl. 16.00 – 18.00 – målrettet dig der er interesseret i uddannelsen KROP i undervisning og facilitering.
- Online inspirationsworkshop d. 1. feb. kl. 15.30 – 17.00 – målgrupper. Alle der er interesseret i KROPSLIG LÆRING også dig der er nysgerrig på Uddannelsen.
FÅ MERE VIDEN OM UDANNELSEN
- LÆS om uddannelsen HER
- LYT til introduktionen til uddannelsen på episode 39 på podcasten MED KROPPEN SOM ØRE HER
- Book din plads på en INSPIRATIONSWORKSHOP og få en introduktion til uddannelsen og en oplevelse af KROPSLIG LÆRING
- BESTILen uforpligtende forsamtale og hør om uddannelsen er noget for dig.