2. blog – Hvad er Kropslig læring?
I forbindelse med mit arbejde på en bog om Bæredygtigt Arbejdsliv og Ledelse ud fra et kropslige perspektiv deler jeg indlæg om hvad Kropslig læring egentlig er. Dette er det andet indlæg.
Kropslig læring er medskaber af et tredimensionelt felt
Min samarbejdspartner Maria Montiveros lavede denne model, da jeg på et tidspunkt fortalte hende om Kropslig læring. Jeg syntes at den fanger rigtig fint, hvorfor Kropslig læring er vigtigt og hvad den Kropslige dimension bidrager med.
At det sansede bliver bevidstgjort betyder også, at vores forståelse og oplevelse af situationen og af visse begreber udvides. Det har stor betydning for vores opfattelses-og bevægelsesrum, idet vi begriber verden med vores perspektiver og begreber. Den kropslige dimension og opmærksomheden på den, åbner således op for en række nye opmærksomhedspunkter, der giver mulighed for, at udtrykke og erfarer elementer i arbejdslivet, som ikke er mulige at fange alene gennem brug af den todimensionelle og mentale dialog.
Lad mig komme med et fiktivt eksempel, der tydeligt illustrere forskellig på det to og tre dimensionale forståelses-og handlerum.
En gruppe er samlet rundt om en jordbærkage. De har til opgave, at finde ud af hvordan kagen kan blive bedre og flottere. Ud fra den todimensionelle og mental måde, at tilgå en sådan opgave på, vil gruppen gå til opgaven på følgende måde.
Gruppen vil kikke på kagen, tale om den, bringe deres tidligere erfaringer fra kager i spil, måske dreje den rundt og herfra beslutte hvad der skal ændres.
Men der mangler lige som noget for, at gruppen rigtig kan vurderer hvordan opskriften evt. skal ændres. Der mangler nemlig den Kropslige dimension. Det at tage en bid af kagen. Være stille et øjeblik, mens sanserne absorberer smagene og fornemmelsen i mund og mave. Først efter denne kropslige oplevelse og deling af den, kan den mentale refleksion være medskaber af en måske bedre kage.
Kort sagt, så bringer den Kropslige opmærksomhed et helt andet dimension ind, som ikke kan fanges eller forstås med den mentale dimension.
Når jeg arbejder med at styrke Kropslig læring, da handler det ikke om enten eller, men om både og, da de to dimensioner sammen skaber et mere helt billede af en situationen. Det gælder både når det drejer sig om en jordbærkage og når det handler om en begivenhed i livet.