Ledelse med krop og nærvær – hvorfor er det vigtigt?
1. Del
Gennem mange år har jeg arbejdet med kropsopmærksomhed og kropsbevidsthed i arbejdslivet og ledelse. Den passion jeg har for feltet bevirkede, at jeg blev hapset til at bidrage til et forskningsprojekt på CBS/CVL under ledelse af Poula Helth, om Ledelse og læring i praksis. Gennem en periode på 2,5 år arbejdede vi med 80 ledere på 8 forskellige arbejdspladser. Her fik den kropslige dimension som læringsfelt en central plads.
Forskningsarbejdet har blot bekræftet mig endnu mere i vigtigheden af, at bruge kroppen som læringsfelt og afsæt i arbejdslivet.
Kroppen som en ressource
Kroppen er en ressource til at opretholde en god balance i livets mange udfordringer og krav. Den kan hjælpe med at styrker fokus og klarhed i krævende situationer, og ikke mindst er den et godt afsæt til at skabe modige ledere. Ledere der formår at se praksis som den reelt er og gribe ind der hvor tingene går i ring.
Jeg vil gennem de næste måneder løbende sende fortællinger ud om mine erfaringer og oplevelser med kroppen i arbejdslivet og ledelse. Jeg vil sætte forklarende ord på, komme med case eksempler, skrive om fordele og ulemper indenfor ledelse med krop og nærvær.
Angsten for det fremmede
Typisk møder jeg nysgerrighed, når jeg fortæller hvad jeg arbejder med, men hånd i hånd med det, møder jeg også meget angst, hvilket egentlig har undret mig.
Frygten bliver udtrykt som utryghed over hvorvidt metoden vil blive for useriøs når nu kroppen er involveret. Men jeg har også mødt dem, der frygter at selve seancen vil komme ud af kontrol og deltagerne vil blive traumatiseret af det, fordi kroppen bliver aktiveret.
Kroppen indeholder rigtig mange ressourcer og er en kapacitet. Og ja, formidles brugen af kroppen ikke på en måde der matcher deltagerne og giver mening, da kan det blive oplevet useriøst. Og ja, kroppen gemmer på vores historie og indeholder stor kraft, derfor skal du også vide hvordan du anvender kroppen som læringsfelt, særligt hvis det drejer sig om mennesker under pres.
Men, tænker jeg, gælder det ikke for alt undervisning, formidling og udvikling, at det kan skabe uønsket effekt hvis det ikke er tilpasset målgruppen og præsenteres på en meningsfyldt og ansvarlig måde?
Egentlig tror jeg mere, at angsten kan skyldes, at når jeg taler om kroppen som læringsfelt og læringsredskab, fx med en HR enhed eller en leder, da bringer jeg dem ud af deres tryghedszone. De prøver ofte at forstå hvad det er jeg taler om, ud fra en analytisk tilgang, som er den tilgang flertallet af os er trænet i gennem vores uddannelse og liv. Men da kroppen ikke kan begribes analytisk, bliver vi udfordret på vores måde at forstå. Når vi taler om kroppen som læringsfelt, da er vi nødt til at slippe den gængse analytiske måde at forstå på. I stedet kan vi åbne op for vores sanser og oplevelser, hvilket skaber et meget anderledes læringsrum og, vil jeg påstå, et læringsrum hvor det tillærte bliver bedre husket og nemmere anvendt i praksis.
Hvorfor kan analyse være begrænsende for læring og ledelse med krop og nærvær?
Når vi går analyserende til noget, da kan vi hænge rigtig godt fast i tilegnede overbevisninger og forståelser, som kan begrænse os i at se helheden og nuancerne. Modsat når vi bruger kroppen, da skabes der en oplevelse her og nu, der vækker vores sanser og nærvær.
I nuet er vores overbevisninger ikke til stede, da overbevisninger hører til fortiden og fremtiden. Det bevirker at vi ser casen/feltet mere klart og realistisk. Vi kan sige, at kroppen gennem sanserne og nuet, skaber sprækker til en ny forståelse og helhed. Herfra har vi mulighed for at forbinde ting, som måske ikke før har været forbundet og ad den vej skabe ny forståelse og læring.
Når vi arbejder med kroppen i læring, da skabes der en oplevelse med det der undervises i, og det bevirker at det tillærte huskes bedre og på et dybere plan. Kroppen kan dog ikke stå alene. Skal læringen optimeres, da er det vigtigt at der også bliver reflekteret over oplevelsen og skabt rum for undren. Refleksionen skal dog først kobles på efter feltet er blevet oplevet og sanset, da det giver et mere nuanceret felt at reflektere ud fra.
Krop, nærvær og de små, men super værdifulde muligheder
Så langt så godt. Kroppen og sanserne er altså en indgang til nuet. Det er i nuet at ting sker og det er i nuet vi ser ting som de faktisk er, frem for som vi tror de er! Det er i nuet vi kan gribe ind og intervenere med øjeblikkelig respons, hvilket skaber et kæmpe udviklings-og læringsfelt.
Problemet er, at langt de fleste ledere ikke er trænet i at gribe det uforudsete der sker i nuet. Når jeg taler om det uforudsete, da tænker jeg ikke på de store voldsomme hændelser, hvor lederen er tvunget til at stoppe op og tage bestik. Nej jeg taler om de små uforudsete hændelser, der løbende sker gennem arbejdsdagen og som mange ledere ikke lægger mærke til, fordi de er fanget i vaner og mønstre. Ved at være opmærksom på netop disse hændelser kan vi vinde rigtig meget på mange fronter.
Du får lige et eksempel for at tydeliggøre hvad jeg mener. Jeg har selv deltaget i et hav af personalemøder hvor vi mødte op i god energi, men ved afslutningen af mødet, var flertallet dødtrætte og total drænet. Stille og roligt havde vi en for en tjekket ud og ladet vores opmærksomhed vandre til andet end det der foregik på mødet. Total spild af tid… og tab af motivation, fællesskabsfølelse, innovation og engagement.
I eksemplet her, var lederen fanget i rutiner og en dagsorden som skulle løbes igennem. Fordi lederen ikke var nærværende opdagede han/hun ikke hvordan medarbejderne en for en forsvandt opmærksomhedsmæssigt, og det på trods af at lederen var nødt til at bruge mere og mere energi for at holde mødet kørende.
Som leder eller medarbejder kender du med garanti lignende situationer.
Opråb!
Jeg vil gerne lave et opråb til dig som leder. Et opråb om at stoppe op, begrænse brugen af rutiner og i stedet træde ind i nærværet. Slip ind imellem dit planlagte program, registrer når energien går død eller når ting går i ring og gør så noget andet end at fortsætte ufortrødent. Lær ledelse med krop og nærvær.
Opsummering: Hvad er det ledelse med krop og nærvær kan.
Det er bl.a. noget af det Ledelse med Krop og Nærvær handler om. Hvordan du som leder opdager, at nu hænger du fast i rutiner, frem for at være nærværende og responderer på det der er. Ledelse med nærvær og krop handler også om at etablere mod til at handler anderledes i fx et møde der er ved at tabe pusten.
Det handler om at se tilstanden hos ens medarbejdere og dermed være bedre til at gribe ind, hvis en medarbejder er for presset. Og det handler om at se potentialet og fange hvis en medarbejder har en opgave hvor han skal ’flyve’ på trods af, at han er langt bedre til at ’svømme’. Og ikke mindst handler det, som nævnt om, at du som leder bevarer balance, klarheden og får mod til at gøre nogle ting på en anden måde.
Er din nysgerrighed blevet vækket og har du lyst til at høre mere om ledelse med krop og nærvær, da følg med i mine indlæg ved at tilmelde dig Core Energys nyhedsbrev. Jeg lover at du vil ikke blive spammet.
Du kan finde flere indlæggene her Indlæg fra Core Energy
Har jeg vækket din nysgerrighed på hvordan Ledelse med krop og nærvær vil kunne gavne din arbejdsplads, da føl dig fri til at tage uforpligtende kontakt på mail eller telefon
Du er også velkommen til at deltage på en inspirationsworkshop og få en gratis smagsprøve og oplevelse af kropslig læring 🙂
Kærlig hilsen Sofie
Core energy – Mail: s@coreenergy.dk – Tlf: 2627 3136