Overvind komfortzonen: Kropslig læring kræver et modigt opgør
TRE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
NÅR DU VIL FACILITERER KROPSLIG LÆRING
Har du også bemærket at flere og flere TALER OM vigtigheden af at aktiverer KROP i lærings-og udviklingsprocesser?
Som nørd ud i Kropslig Læring og Embodied Leadership klapper jeg i hænderne, for KROPPEN har virkelig meget at tilbyde når vi taler læring og udviklingsprocesser og særligt i en tid hvor mental sundhed er en hverdagsudfordring for mange. Når vi arbejde bevidst med kroppen, aflaster vi nemlig samtidig hjernen.
Det er DOG en ting at TALE OM KROP, og noget helt andet at FACILITERER KROPSLIG LÆRING I PRAKSIS.
At integrerer kroppen aktivt i lærings- og udviklingsprocesser kan være en udfordrende opgave!
TRE VIGTIGE OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER I KROPSLIG LÆRING
1. DIN EGEN KROP.
Det kræver ikke kun viden om, hvordan du faciliterer kroppen i praksis, men også at du SELV STÅR GODT I EGEN KROP. Des højere grad af kropsligt nærvær du har, des nemmere får du andre med.
Har du ikke et kropsligt nærvær, er der en god risiko for, at øvelsen falder til jorden på akavet vis. Det kan desværre betyde, at dem du faciliterer får en oplevelse af, at det med kroppen er noget useriøst pjat – det vil være ærgerligt!
2. EN GOD PORTION MOD
At faciliterer kropslig læring er at bevæge sig på en anden dimension end den mere traditionelle tankemæssigt. Det er det fordi I går fra at tale om et tema i forestillingsbilleder, til at have konkrete mærkbare oplevelser af temaet.
Som facilitator er du derfor nødt til at have MODET til at ‘RUSKE OP’ i de til tider trygge og magelige adfærdsmønstre. F.eks. når du må bede en gruppe mennesker, der vanemæssigt har sat sig komfortabelt omkring et bord, om at rejse sig fordi nu skal der læres med kroppen!
3. MENING og KROP
Det tredje niveau af kompleksitet opstår, når facilitatorer skal GØRE KROPSLIG LÆRING MENINGSFULDT for deltagerne og skabe et miljø, der fremmer engagement og nysgerrighed,
At skabe mening kan være udfordrende fordi vi umiddelbart ikke kan forstå potentialet i aktivering af den kropslige dimension. Krop må opleves og det er ofte først i den efterfølgende opsamling af læring fra den kropslige øvelse, at meningen med øvelsen pludselig står.
Når du underviser og faciliterer med brug af Kropslig Læring vil meningen og forståelsen både være erfaret gennem kroppen og bevidstgjort via refleksion. Det tilsammen fordyber læringen, gør den langt nemmere at huske og bygger bro til anvendelse i praksis.
VI HAR EN MISSION
– At udbrede kendskabet til og anvendelsen af kroppens potentiale i ledelse, lærings- og udviklingsprocesser. Missionen kan kun lykkes, når flere begynder at praktisere kropslig læring og når de, der praktiserer kropslig læring, gør det på meningsfulde måder, der åbner det op for nysgerrighed og følgeskab.
Missionen er årsagen til, at jeg sammen med Mia Fihl har skabt uddannelsen “KROP i Undervisning & Facilitering“.
Ved at uddanne dygtige KROPslige Læringsfacilitatorer er vores håb, at bidrage til at kropslig facilitering bliver mere alment udbredt.
TRE MULIGHEDER HVIS DU VIL MERE MED KROPSLIG LÆRING 🙂
- –> VIL DU OPLEVE POTENTIALET I KROPslig Læring?
Tilmeld dig en gratis inspirationsworkshop i KALENDEREN HER
Næste workshop er på onsdag d. 17. januar i Kbh.
2. –> ER DU NYSGERRIG PÅ UDDANNELSEN
– så er det NU du skal tage kontakt og får en uforpligtende samtale, for at finde ud af om uddannelsen er det rette for dig –> info@coreenergy.dk
3. –> Lyt her: VIL DU HØRE ERFARINGER fra de nuværende deltager på uddannelsen?